onsdag 16. desember 2009

Hva vet vi egentlig om andre?

En gang hadde mannen min et kveldsmøte hjemme sammen med noen han bisto i et prosjekt. De var også bekjente av meg. På forhånd hadde han sagt at han kunne styre sin begeistring for en av personene. Jeg kom hjem midt i møtet, slo meg ned og deltok ivrig i samtalen.
Etter en stund merket jeg at mannen min gradvis ble mer mutt og stille. Da møtet var over, sa jeg skråsikkert til ham: «Jeg så at du ble lei av NN.» Til min store overraskelse svarte han bistert: «Det var deg jeg ble lei av!»
Han syntes jeg hadde blandet meg inn utidig og tatt for mye plass. Så feil kan man ta. Og så jeg som var så sikker i min sak!

En annen gang sto jeg i kassakø i en lunsjkantine. Køen gikk tregt, og jeg var hensunket i egne tanker. Plutselig sier kollegaen foran meg i køen: «Jasså, jeg ser du synes jeg har tatt for mye!» «Hæ?» Jeg skjønte ingen ting.
Det viste seg at øynene mine hadde hvilt på brettet hans. Han var på slankekur og syntes antakelig han hadde forsynt seg mer enn han burde. Da han så mitt blikk på brettet sitt, «visste» han straks hva jeg tenkte. Jeg ante ikke at han var på slankekur engang.


Vi betrakter andre, fanger opp noen signaler, legger sammen 2+2 og får 5, 7, -3 eller et annet tall. «Jeg bare vet hva han tenker.» «Jeg vet akkurat hva hun prøver å oppnå.» Våre tolkninger skjer så raskt og automatisk at vi tror våre subjektive konklusjoner er objektive fakta.
Slikt skaper masse misforståelser og frustrasjoner mellom mennesker.

Hvor mye vet vi egentlig om andre? I grunnen lite. Vi kan tolke, gjette og anta hva signalene deres betyr. Noen ganger treffer vi blink, andre ganger er det skivebom. Lærer vi oss å skille mellom fakta og tolkninger, er det mye positivt å hente, blant annet større åpenhet for ulike alternativer, mer nysgjerrighet, og økt mulighet for å bli kjent med og lære å forstå andre.

Coach tips:
Tren deg på å skille mellom nøytrale fakta og subjektive tolkninger. Sjekk ut om dine antakelser stemmer!
Du kan for eksempel bruke en av disse formuleringene:
«Jeg får inntrykk av at du ... Stemmer det?»
«Jeg tolker det slik at du ... Har jeg oppfattet deg riktig?»
«Stemmer det at du ...?»
Min kommende bok om kommunikasjon går nærmere inn på dette temaet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar