torsdag 1. mars 2012

Kommunikasjon med piggtråd på linjen

«Når han kommer inn på kontoret og vil noe, reagerer jeg negativt med en gang. Jeg blir helt rød i toppen og full av motvilje. Det er frustrerende å reagere så sterkt. Skulle ønske jeg kunne ta det roligere. En annen kollega av meg har ingen problemer med å takle denne lederen. Han bare tar ham som han er, og gjør det han får beskjed om. Ingen negative følelser.»
Kunden ser på meg og virker nesten litt flau. Han er en kunnskapsrik og dyktig person med lang erfaring fra arbeidslivet.

Det han snakker om, er en leder som er relativt ny i organisasjonen, og som han synes det er vanskelig å forholde seg til. Når denne lederen (som sitter et hakk høyere enn min kunde) kommer inn på kontoret med sine ideer og planer, reagerer min kunde med spontan følelsesmessig protest. Kommunikasjonen mellom dem blir full av piggtråd. Hvorfor blir det sånn?

Etter at vi har samtalt mer om saken, står det tydelig fram: Den andre lederen utfordrer noen av kjerneverdiene til min kunde. Når han kommer inn på kontoret, er det alltid med en ferdig ide, en ferdig struktur og en ferdig plan for gjennomføring. Alt er bestemt og klarlagt og passet inn i en mal. Det er bare å skaffe ressurser og sette i gang.
Burde ikke det være befriende greit, da?

Ikke for min kunde. Noe av det viktigste for ham er å ha frihet til å komme med egne ideer, ha en inkluderende dialog, og være med og påvirke hvordan ting skal utformes og gjennomføres. Han brenner for dette. Det er det som gjør ham engasjert på jobb. Og han er god på det. Han har nyskapende ideer, evner å få folk med seg, og behersker kunsten å lede kompliserte prosjekter både stødig og fleksibelt fram mot et langsiktig mål. Med gode resultater.

Når den nye lederen kommer og presenterer sine ting, er det ikke rom for verken ideer eller innspill, dialog eller påvirkning. Han forventer et «yes, dette skal vi få til!» og umiddelbar iverksetting av hans egen plan som følger hans utvalgte mal.
I skrikende motsetning til hva min kunde ønsker og trives med. Det er ikke rart at min kunde reagerer med akutt motstand. Ikke underlig at engasjementet og motivasjonen hans har vært dalende siden denne lederen kom inn i organisasjonen.

Det er en direkte forbindelse mellom følelser og verdier/kjernebehov. Hvis noen utfordrer eller tramper på ting som er viktige for oss, reagerer vi følelsesmessig. Jo viktigere ting, jo kraftigere følelsesreaksjon. Dette er vårt eget innebygde alarmsystem.
Når alarmen går, kortsluttes vår vilje til å være lyttende og imøtekommende, og vi skifter fokus over til å beskytte eller forsvare oss i stedet. Den eller de vi forholder oss til, er kanskje ikke klar over at de har utfordret våre verdier/kjernebehov, men de merker motstanden!

Din livskvalitet henger nøye sammen med hvordan dine verdier og kjernebehov blir ivaretatt. Les mer om dette i boken Vinn-vinn-kommunikasjon. Du kan kjøpe den her.

Coach:
  • Når ble du sist provosert av en annen persons måte å forholde seg til deg på? Hvilke av dine verdier/kjernebehov ble utfordret da?
  • Når du kommuniserer med andre, hvor bevisst er du på deres verdier/kjernebehov og hva som motiverer dem?

Kommunikasjon - alltid mer å lære.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar