tirsdag 7. juni 2011

En bok er født. Og barnet heter «Vinn-vinn-kommunikasjon»!

Tenk, jeg har skrevet bok. I årevis har jeg holdt på. Bloggen har måttet vike i oppløpet. Nå er boken FERDIG. Og i salg!

Høsten 2003 satte jeg først i gang, full av inspirasjon og energi. Kommunikasjon skulle boken handle om, og jeg ville bygge den rundt et verktøy som jeg har hatt stor glede og nytte av: den såkalte 5-trinnsmetoden.

Det gikk veldig bra lenge. Jeg tenkte og skrev, strøk ut, tenkte mer og skrev, strøk ut, funderte videre og skrev ... Fingrene danset lykkelig i vei på tastaturet.
Men så skjedde det noe. Uvisst på hvilken måte skiftet jeg fra lette og glade joggesko i eventyrskogen til tunge og slepende støvler i et sumplandskap. Hvert skritt ble seigt og slitsomt og sugde mer og mer kraft. Til slutt sto jeg helt fast. Foran meg så jeg bare en tykk og ugjennomtrengelig vegg av betong. Sjakk matt.

Jeg ga opp, noe jeg aldri hadde trodd var mulig. Er liksom av den typen som gjennomfører. Beskjemmet måtte jeg innrømme overfor meg selv og andre at manuset var lagt til side på ubestemt tid, kanskje for alltid.

Men noen ganger hjelper livet til. Høsten 2008 begynte min gode kollega og venn Trond Andersen å skrive bok om å gjennomleve kriser («Våg å være - Mitt første fotoår: når en krise inntreffer» - anbefales varmt - kan kjøpes her). Jeg fikk gleden av å være en av hans hjelpelesere. Tronds engasjement og fine tekster fikk en tanke til å begynne å vippe i vannskorpen av bevisstheten min: «Kanskje jeg skulle ta fram og kikke på mitt eget gamle manus igjen?»

Litt nølende gjorde jeg det. Og på mirakuløst vis kom skrivelysten tilbake. Jeg tok opp tråden med nyvunnet energi. Fingrene danset på nytt lykkelig over tastaturet. Jeg tenkte og skrev, strøk ut, tenkte mer og skrev ...
Fikk andres verdifulle tilbakemeldinger (spesiell takk til Berit Ovesen, Sissel Sem Stoltenberg, Trond Andersen, Elen Krohn Gjessing, Berit Mannseth, Inge Steensland og min kjære mann) ...
Omstrukturerte, tenkte videre og skrev, strøk ut, grublet mer og skrev ... Ikke før var jeg fornøyd med et tekstavsnitt, så fant jeg ut at det måtte finpusses mer. Runde på runde på runde ...
På et tidspunkt måtte jeg bare si stopp og bestemme meg for at det fikk være godt nok.

Så nå er altså boken ferdig (hurra!) og i salg med tittelen:

Vinn-vinn-kommunikasjon
for bedre samspill og resultater privat og på jobb
Hvordan uttrykke deg ekte, tydelig og konstruktivt


Du finner mer informasjon og kan kjøpe boken her om du vil.

Coach: Hva er din naturlige styrke i kommunikasjon?
Hvilke muskler kan du tenke deg å trene mer i kommunikasjon?

2 kommentarer:

  1. Gratulerer! Skjønner at dette er et stort øyeblikk. Jeg fikk mitt eksemplar i posten i dag. Gleder meg til å lese den.

    SvarSlett
  2. Takk skal du ha! Håper du finner boken lesverdig.

    SvarSlett