mandag 26. oktober 2009

Små gledesspredere


Jeg åpner buret og stikker hånden inn. Begeistrede bobler stiger opp innvendig når jeg ser en liten snute og to blanke knappenålsøyne komme til syne i åpningen på bolet. «Hei, Lille Rosin!» Vår bedårende dverghamster. Han beveger seg mot hånden min, nysgjerrig og kvikk. Jeg løfter ham opp. Holder ham og stryker lett over den nydelige, dunmyke pelsen. Hjertet mitt er smeltet i et eneste stort smil. Lille Rosin strekker hodet over kanten av hånden - kikker ut i den store verden. Værhårene vibrerer. Jeg legger nesetippen inntil og ler når de kiler meg. Tenk at et så lite dyr spontant kan skape slik glede og henrykkelse! I hvert fall hos meg.

Her om dagen betraktet jeg en venn og kollega som nettopp har fått en skjønn liten hundevalp. Han løftet opp valpen og la den varsomt inntil brystet. Valpen lente seg tillitsfullt mot ham. Ansiktet til min venn åpnet seg i et lykkelig smil. På et blunk strålte hele han av varme, omsorg og inderlig glede. Denne ellers så målrettede, driftige og handlekraftige forretningsmannen.

Coach: Hva får deg til å lyse opp innvendig?
Jeg ønsker deg en daglig dose av spontan glede og henrykkelse!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar